Home Contact

Hoe maak je een Marseplein? - 11-10-2017

Het zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Komend seizoen presenteren wij onze nieuwe theatervoorstelling, Sint en Piet: Kom naar het Marseplein. Wat kwam er nou allemaal kijken bij de productie van een theatervoorstelling?
De voorbereidingen begonnen ruim één jaar eerder al. In december fantaseerden we al over een mooie setting, verhaallijn en plottwist. Elk jaar zoeken we weer naar een verhaal dat de sfeer van Sint en Piet ademt. Het decor is dan ook onlosmakelijk verbonden aan Piet of Sint. Op de daken, in het Pietenhuis, op een stoomboot of zoals dit jaar op straat tijdens de intocht.

Na de evaluatie bleek dat we vooral terrein hadden te winnen op karakterontwikkeling. Met dat in het achterhoofd begon het schrijversteam met het schrijven van het verhaal. In de eerste fase leek het al een stuk te worden met meer karakters dan het gezelschap rijk is. De verhaallijnen kwamen en verdwenen maar we bleven met meer personages zitten. Ingewikkelde technische scenes werden bedacht om kledingwissels mogelijk te maken en er werden scenes opnieuw ingedeeld om minder kledingwissels te hoeven doen. Zo kregen we met nieuwe uitdagingen weer een heerlijk creatief groepsproces.

Het verhaal werd vervolgens omgezet tot script. Dan krijgen de personages hun tekst en scenes worden gekaderd. Het script krijgt echt vorm. Ondertussen gingen de eerste bijeenkomsten van start waar de acteurs kennismaakte met hun personages. Voor één acteur waren dat zelfs drie personages. Ook het decorteam kon aan de slag om de verschillende personages een plek te geven in het decor. We hebben dit jaar namelijk een prachtige rij huizen die natuurlijk bewoond zijn en hoe ziet dat er dan uit? Ook de technicus ging zich in deze fase met de productie bemoeien. Fijn want een andere blik gaf ons ook weer leuke video-opties in het stuk. Zo bedachten we dat door middel van een greenscreen we de plaats waar we spelen kunnen laten terugkomen. Dat lijkt ons toch een subtiele.

Daarna begon in juni al het harde werken. De acteurs moesten teksten eigen maken maar kregen in het begin ook veel vrijheid om extra grappen of subtiele veranderingen uit te proberen. Het decorteam ging ook al aan de slag want het decor wordt dit jaar vrij groot en dat vergt voorbereiding.
Na een korte zomerstop werd het in augustus tijd voor het evaluatiepunt van vorig jaar. Daarom is er die maand hard gewerkt aan karakterontwikkeling en dat gaan we zeker terug zien!
De komende tijd zijn we vooral nog veel aan het repeteren waarbij we zoveel mogelijk oefenen met decor, techniek en rekwisieten. Zo bereiden we ons voor op de voorstellingen.

Na een besloten try-out en generale zetten we de puntjes op de i en dan staan we te popelen om iedereen onze voorstelling te laten zien. Benieuwd? Bestel dan snel jouw kaarten!